تاثیر لیزر بر صنعت جواهرات

تاثیر لیزر بر صنعت جواهرات

1. مقدمه

ماشینهای جوش لیزر اپتیک پرداز به جواهرفروشان کمک می کند تا کارهای خود را راحت تر، بهتر و با کیفیت تر انجام دهند، فن آوری پیشرفته ای که به طور فزاینده ای در تجارت و کارخانه های تولیدی ایران نیز رایج شده است. با استفاده از یک پرتو نور متمرکز برای تولید گرمای بسیار زیاد در یک ناحیه کوچک، لیزر به جواهرفروشان اجازه می دهد تا به طور منظم کارهایی را انجام دهند که زمانی غیرممکن یا بسیار وقت گیر بوده است. در این مقاله از تاثیر لیزر بر صنعت جواهرات خواهیم گفت.

تاثیر لیزر بر صنعت جواهرات
         نمونه جواهر جوشکاری شده با لیزر جوش جواهرات
جوشکاری جواهرات با لیزر جوش جواهرات
              جوشکاری جواهرات با لیزر جوش جواهرات

2. لیزر در صنعت جواهرات

جوش با لیزر مانند انجام جراحی میکروسکوپی بر روی جواهرات است. می توانید بدون آسیب رساندن به سنگهای زینتی حساس به گرما بسیار نزدیک به آنها کار کنید.

از آنجا که زیر میکروسکوپ کار می کنید و می توانید پرتوی لیزر را از قطر دو دهم میلی متر تا دو میلی متر تنظیم کنید می توانید در فاصله نیم میلی متری از سنگهای حساس به گرما کار کنید.

با این قابلیت، تعمیراتی که به مراحل مختلف نیاز دارد (جدا کردن قطعه، جدا کردن سنگ ها، به پایان رساندن تعمیر، و سپس تنظیم مجدد سنگ ها) را اکنون می توانید در یک مرحله انجام دهید. این صرفه جویی در وقت به معنای بهره وری بالاتر و کارگاه سودآورتر است. زمانیکه نگران شکستن سنگها نیستید و گرم کردن نیز سنگ ها را به خطر نمی اندازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله جوش جواهرات مراجعه نمائید.

تاثیر لیزر بر صنعت جواهرات عتیقه

برای جواهرات عتیقه با ارزش، هنگامی که سنگها را از جواهر جدا کردید، یکپارچگی قطعه از بین می رود. هرچقدر ماهر باشید، هرگز مانند قبل نمی شود. با استفاده از جوش لیزر، با توجه به خارج نکردن سنگهای حساس به گرما، یکپارچگی قطعه حفظ می شود و می توانید ظاهر جواهر را حفظ کنید.

هنگامی که می خواهید آن قطعه را با مشعل معمولی تعمیر کنید، جواهر اکسید می شود و رنگ آن تغییر می کند بنابراین باید قطعه را جلا دهید که باعث می شود قطعه ای با قدمت 200 ساله، مانند یک قطعه جدید به نظر برسد. لیزر نه تنها جلوه جواهرات عتیقه را حفظ می کند، بلکه در طراحی های جدید نیز کمک می کند.

ترمیم جواهرات
                              ترمیم جواهرات

3. موارد خاص استفاده از لیزر جوش

دارندگان لیزر به طور مداوم در حال کشف موارد جدیدی برای جوشکاری هستند که باعث صرفه جویی در وقت، هزینه و زحمت آنها می شود. در اینجا تنها برخی از روشهای خاص استفاده جواهرسازها و صنعتگران از جوش لیزری وجود دارد:

  • Re-Tipping (تیزکردن):

در طلا و جواهرات مدت طولانی است که شاخکهای طلا را در نزدیکی الماس قرار می دهند بدون اینکه الماس را از تنظیمات خود خارج کنند ولی برای سنگهای حساس به حرارت مانند زمرد و عقیق غیرممکن است. گرمای متمرکز لیزر استفاده از این روش را تقریباً برای هر سنگی امکان پذیر می کند.

تیز کردن جواهرات با لیزر
                          تیز کردن جواهرات با لیزر
  • تعمیر جواهرات لباس

با لیزر می توان جواهرات لباس را ترمیم کرد که قبلا به دلیل مدت زمان طولانی، هرگز انجام نمی شد. با مشعل باید سنگها را دوباره تنظیم کنید اما با لیزر می توانید این کار را انجام دهید زیرا گرمای کافی را به فلز منتقل نمی کند تا به سنگ و پارچه آسیب برساند.

  • تعمیر فولاد ضد زنگ

دستبند ساعتهای فولادی ضد زنگ که در گذشته نیاز به تعویض داشتند را با لیزر می توان ترمیم کرد. در گذشته، وقتی پیوندهایی از هم جدا می شدند، تعمیرکاران مجبور بودند یک دستبند کاملا جدید سفارش دهند. اما اکنون قادر به جوشکاری اجزای مشابه آن نیز هستند.

جوش جواهرات با لیزر جوش جواهرات
                  جوش جواهرات با لیزر جوش جواهرات
  • تولید قطعات سفارشی

لیزر ابزاری کلیدی است که به جواهرسازان و صنعتگران اجازه می دهد با هزینه مقرون به صرفه قطعاتی سفارشی را تولید کنند.

تولید قطعه سفارشی
                            تولید قطعه سفارشی
تولید قطعه سفارشی
                              تولید قطعه سفارشی
  • اتصال قطعات قبل از مونتاژ

وقتی قطعه پیچیده ای به جوشکاری عمیق نیاز دارد، جوش لیزری کار را به میزان قابل توجهی آسان می کند. همه جواهرسازان علاقه زیادی به این دارند که به جای استفاده از سیم های اتصال دهنده یا موچین، بتوانند قطعه را در حالی که لحیم می کنند، نگه دارند تا بتوانند راحتتر و آنطور که دوست دارند با قطعه کار کنند و این نکته در کیفیت کار موثر می باشد.

اتصال قطعات قبل از مونتاژ
                         اتصال قطعات قبل از مونتاژ
  • بازسازی قطعات بدون خارج کردن سنگها

شما می توانید فلز را ذوب کرده و به اطراف حرکت دهید. با مشعل تقریباً غیرممكن است زیرا فضاها با لحیم پر شده اند. بنابراین با لیزر می توان قطعه را تعمیر کرد، بدون اینکه سنگها را از فلز جدا کرد.

  • بیرون آوردن مته شکسته در قطعه

بعضی اوقات مته را در قطعه می شکنید و بیرون آوردن مته کار سختی است. عرض پرتو لیزر را کاهش دهید، توان را بالا برده و هر قطعه باقی مانده را بخار می کند.

بیرون آوردن مته شکسته در قطعه

بیرون آوردن مته شکسته در قطعه

بیرون آوردن مته شکسته در قطعه
                  بیرون آوردن مته شکسته در قطعه
  • شکستن الماس های کوچک

از توانایی لیزر در خرد کردن الماس برای از بین بردن سنگهای کوچک از تراش عمیق استفاده می کنند. بر خلاف تصور عمومی، لیزر به الماس آسیب می رساند. ما فقط آنها را با اشعه لیزر منفجر می کنیم. اما این باعث صرفه جویی در کار با فلز می شود و سپس می توانید آنچه را که می خواهید انجام دهید و یک الماس کوچک جدید جایگزین کنید.

کسانی که در مورد سرمایه گذاری روی لیزر جوش مردد هستند هنگامی که شروع به بررسی لیزرها می کنند، به دلیل هزینه دچار شک و تردید می شوند. اما پس از خرید و استفاده از آن متوجه می شوند که می توان کارهای بزرگی انجام داد که منجر به سود و راحتی بیشتر می شود.

برای خرید لیزر جوش جواهرات به سایت اپتیک پرداز مراجعه نمائید.

ما را در اینستاگرام اپتیک پرداز دنبال کنید.

mesmaeili
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • حمید 30 آذر 1400 / 09:33

    سلام. دستگاه لیزر جوش برای فروش دارید یا صرفا مقاله بود؟

    • hamid 30 آذر 1400 / 09:35

      سلام. لیزر جوشکاری چه جواهرات چه فلزات داریم.

  • رقیه 26 تیر 1401 / 16:00

    سلام ممنون از مقاله مفیدشما‌
    دستگاه جوش جواهرات موجود دارید؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *