تعمیر لیزر فایبر و مشکلات تعمیر آن در ایران

1. مقدمه

برای تعمیر لیزر فایبر در ایران محدودیتها و مشکلاتی وجود دارد که از جمله  آن می توان به کمبود امکانات پیشرفته و هزینه زیاد اشاره کرد. با بررسی های تیم تحقیقاتی اپتیک پرداز و آگاهی از نبود امکانات لازم برای تعمیر لیزر فایبر در ایران، برای کمک به صنعتگران و پزشکان و همچنین جلوگیری از خروج ارز امکانات و تجهیزات high tech از قبیل اتاق تمیز (clean room)، دستگاه فیوژن اسپلایسر فیبر و دستگاه پولیش فراهم شده است. در کنار شرکت علوم و فنون و انرژی اتمی در ایران به عنوان اولین شرکت خصوصی مفتخریم تا تعمیر لیزرهای فایبر را با قیمت مناسب و زمان کم برای صنعتگران محترم انجام دهیم.
با توجه به خصوصی بودن و در نتیجه خدمات پس از فروش عالی شرکت اپتیک پرداز صنعتگران عزیز می توانند با تکیه بر مهارت و دانش متخصصین این شرکت، از خدمات شرکت استفاده کنند تا در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض دستگاه لیزر از مزایای مشتریان ویژه این شرکت بهره مند شوند.

2. نحوه عملکرد و بخش های لیزر فایبر

ابتدا توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد و بخش های لیزر فایبر ارائه خواهیم داد، تا شما به عنوان کسانی که دارای دستگاه لیزر فایبر می باشید بتوانید تصمیم بهتری برای تعمیر یا تعویض دستگاه اتخاذ کنید.

بخش های لیزر
شکل1: سورس و دیلیوری لیزر فایبر
  • نحوه عملکرد لیزر فایبر

سیستمهای لیزر فایبر در علم فوتونیک با نام سیستمهای نوسانگر-تقویتگر توان شناخته می شوند. سیستم نوسانگر وظیفه تولید پرتو لیزر با کیفیت و همدوس را دارد. شما برای کیفیت بالای حکاکی یا برش به این مشخصات نیاز دارید. در ادامه پرتو لیزر به قسمت تقویتگر وارد می شود. در تقویتگر، توان پرتو لیزر با مکانیزم خاصی در طول مسیر فیبر، تقویت می شود. در نهایت پرتو لیزر از سورس(source) خارج شده و از طریق دیلیوری(Delivery) به سطح کار می رسد.
در لیزر فایبر منبع تولید لیزر را سورس(source) می نامند که دارای طول عمر بسیار بالایی می باشد. در تکنولوژی فایبر برای انتقال لیزر از فیبر نوری استفاده می شود بنابراین  مشکلاتی که در نسل های قدیمی لیزر (لیزر co2) موجب افت توان لیزر (انتقال پرتو لیزر از طریق آینه) می شد به صورت کامل حل شده است. بنابراین برای تعمیر سیستم های لیزر فایبر دو بخش سورس و دیلیوری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

3. خدمات و تعمیرات شرکت اپتیک پرداز

در لیزرهای پزشکی الکساندرایت نیز از فیبر برای انتقال پرتو لیزر پرشدت استفاده می شود که بعد از مدتی استفاده دچار آسیبهایی از قبیل سوختگی، خال زدگی و یا حتی قطعی می شود؛ در این هنگام نیاز به تعویض فیبر آسیب دیده می باشد که شرکت اپتیک پرداز با هزینه ای بسیار پایین و در مدت زمانی کوتاه آن را با تکنیک پولیش و فیوژن تعمیر می کند.

تعمیر لیزر فایبر
  شکل2: مرکز تخصصی تعمیر فیبر لیزر پزشکی

حال با توجه به شناخت ساختار دستگاه های لیزر فایبر می توانیم مشکلاتی که عملکرد سیستم را مختل و یا بر روی کیفیت عملکرد لیزر تاثیر می گذارد را بررسی کنیم.
مشکلات عمده در دستگاه های لیزر فایبر شامل موارد زیر می باشد:

  • کامپیوتر سورس را شناسایی نمی کند.
  • سورس لیزر فایبر ارور(error) می دهد.
  • سورس لیزر فایبر خروجی ندارد.
  • توان و کیفیتِ برش و حکاکی لیزر کاهش یافته است.
  • عملکرد بخش پرینتر و دیلیوری(Delivery) دستگاه مختل می شود.

در صورت مشاهده ی هرگونه ارور و مشکلی مربوط به سورس ابتدا نرم افزار را یکبار حذف و دوباره نصب کنید و در صورت مشاهده مجدد ارور، تعمیر دستگاه را به متخصصین اپتیک پرداز بسپارید تا موجب خسارات بیشتری به دستگاه نشوید.
با توجه به اینکه سیستم های فایبر شامل دیود، فیبر و قسمت الکترونیکی برای کنترل سیستم می باشد؛ ممکن است برای عملکرد هر کدام از این بخشها اختلال به وجود آید.

سورس تعمیر شده
                شکل3: سورس تعمیر شده در اتاق تمیز

به طور مثال با فرض اینکه قسمت الکترونیکی سیستم دچار مشکل شده باشد، نمی توانید دستگاه را به تعمیرکاران وسایل الکترونیکی بسپارید زیرا برای تعمیر سیست مهای لیزر فایبر، اتاق تمیز (clean room) از ضروریات تعمیر این سیستم ها می باشد. که تعمیرکاران وسایل الکترونیکی با ناآگاهی از این طور مسائل موجب آسیب بیشتری به سیستم می شوند.
شرکت اپتیک پرداز ابتدا عیب یابی و برآورد هزینه را انجام می دهد و با آگاهی مشتری از هزینه تعمیر و مشکل دستگاه، تعمیر دستگاه توسط متخصصین شرکت اپتیک پرداز انجام می شود.

تیم تحقیقاتی اپتیک پرداز

ما را در اینستاگرام اپتیک پرداز دنبال کنید

mesmaeili
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • سلطانی 22 مرداد 1400 / 10:12

    واقعا میتونید تعمیر کنید؟
    من پارسال دنبال کسی بودم که بتونه تعمیر کنه ولی گفت باید ببریم چین.

    • مدیر سایت 23 مرداد 1400 / 12:01

      سلام. بستگی به ایراد دستگاه دارد. اگر مشکل دستگاه از فیبر بود قابل تعمیر است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *