همه چیز درباره لیزر جوش جواهرات

همه چیز درباره لیزر جوش جواهرات

راهنمای خرید و استفاده دستگاه لیزر جوش جواهرات

دستگاه جوش لیزر 60 وات یک دستگاه جوشکاری جواهرات در اندازه کوچک و قابل حمل است که برای جوشکاری فلزات خاص در صنعت جواهرات همچنین پزشکی استفاده می شود، که توسط شرکت اپتیک پرداز تولید می شود.
لیزر با استفاده از پرتو تقویت شده در چند ثانیه یک جوش مستحکم در یک نقطه کوچک ایجاد می کند. پرتوی نوری که از لیزر ساطع می شود توسط کاربر متمرکز، تنظیم و کنترل می شود.

گرمای تولید شده در فرآیند جوشکاری لیزر به گونه ای است که ضمن یکپارچگی محل جوش تغییر رنگ نیز ندارد. لیزر جوش جواهرات اپتیک پرداز قادر به جوشکاری طلا و نقره خالص، پالادیوم، پلاتین و … می باشد. جوشکاری با لیزر در مقایسه با لحیم کاری بسیار سریع تر، نازک تر و مقرون به صرفه است. جواهرات بخشی از زندگی روزمره ماست. امروزه هر فردی صاحب یک جواهر هست.

1. آیا می دانید که جواهرات جوش خورده اند؟

جوشکاری یک فرآیند حیاتی در طراحی جواهرات است. وجود لیزر جوش جواهرات، فرآیند طراحی سریع و کارآمد را امکان پذیر می کند. توجه داشته باشید که جوشکاری نقش مهمی در ارائه یک محصول با کیفیت به کاربران دارد.

  • تاریخچه جوشکاری جواهرات

امروزه دشوار است که بگوییم چه کسی برای اولین بار نحوه جوشکاری جواهرات را کشف کرد. طلاسازان مصر باستان بیش از 5000 سال پیش می دانستند که چگونه حلقه های طلا را به همدیگر متصل کنند.

همه چیز درباره لیزر جوش جواهرات
                      لحیم کاری جواهرات قدیمی

فناوری جوشکاری ابتدا در اطراف مدیترانه گسترش یافت و کریتی ها آن را به اتروسک ها نشان دادند. سپس آنها آن را به رومی ها، تونسی ها و اسپانیایی آموختند. در قرن گذشته، نه تنها مهارت جوشکاری افزایش یافت بلکه درک ما درباره فرآیند جوشکاری نیز اصلاح شد. این صنعت رشته های مکانیک، شیمی، فیزیک و متالورژی را با هم ترکیب کرد و به یک زمینه مستقل از مهندسی تبدیل شد.

  • در چه مواردی باید جواهرات را جوش داد؟

 لیزر یکی از داغترین موارد در صنعت جواهرات است. این فناوری نسبتاً ناشناخته در میان تولیدکنندگان جواهرات همین چند سال پیش در صنعت ما وارد شده است.
دستگاه های جوش لیزر می توانند جواهراتی را جوش دهند که ترمیم آنها با روش های سنتی (لحیم کاری) غیر ممکن است. ماشین جوش لیزر جواهرات می تواند فلزاتی با خواص متالوژی مختلف را جوش دهد.

سنگهای زینتی استفاده شده در جواهرات
              سنگهای زینتی استفاده شده در جواهرات

جوش با لیزر روشی برای پیوند محکم دو فلز با ذوب شدن آنها در محل برخورد است. نمی توانید با چسب فلزات را متصل کنید، اما با ذوب کردن می توان آنها را متصل کرد. ایده اصلی ساده است؛ شما یک منبع گرما برای ذوب شدن دو فلز نیاز دارید تا آنها ذوب شوند و یک اتصال محکم ایجاد کنند.
دستگاه های جوش لیزر اپتیک پرداز برای تولیدکنندگانی که می خواهند سودآوری خود را حفظ کرده و تعمیرات و ساخت و سازهای خود را در داخل انجام دهند، به یک ضرورت تبدیل شده است.

بسیاری از جواهرفروشان دستگاه جوش لیزر را ترجیح می دهند زیرا این دستگاه خطر آسیب به جواهرات را تا حد زیادی کاهش می دهد. گرمای موضعی ایجاد شده هنگام جوشکاری بسیار مهم است زیرا سنگهای جواهرات به طرز باورنکردنی به گرما حساس هستند. حتی انجام تعمیرات جزئی در قسمت اطراف سنگ می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا، رنگ آن را  تغییر دهد.

دقت دستگاه های جوش لیزر طلا، انجام تعمیرات دقیق جواهرات را بدون خارج کردن سنگهای زینتی از ساختار اصلی بسیار آسان کرده است. جواهرسازان و پزشکان از آن برای مصارف تعمیراتی استفاده می کنند تا در وقت و هزینه صرفه جویی کنند.

  • نحوه جوشکاری جواهرات

ساخت طلا و جواهر موضوعی نسبتاً گسترده است که شامل همه چیز از مونتاژ تا جواهرات دست ساز است. جواهرات با اتصال قطعات فلزی گرانبها از طریق لحیم کاری یا جوشکاری آنها ساخته می شوند.

فلز خام به ورق و سیم تبدیل می شود. سیم و صفحه را می توان با هم جوش داد تا جزئیاتی ایجاد کرد که به عنوان طرح اضافه شود. جواهرسازان می توانند با استفاده از ابزارهای چرخشی، فلز خام را شکل دهند و عناصر طراحی مورد نیاز برای مدل سازی را شکل دهند.

پس از آماده سازی، هر قطعه باید متصل شود تا قطعه ای زیبا و بادوام ایجاد شود. جواهرسازان با استفاده از مشعل دستی ثابت، تکه های مینیاتور طلا و پلاتین را با دقت شگفت انگیز بهم می چسبانند. مهارت های مورد نیاز برای کار با یک سیم مینیاتوری با موچین، در حالی که گرم کردن آن تا نقطه ذوب بدون آسیب رساندن به مناطقی که به آن متصل می شود، نادر است.

نحوه آماده سازی و جوشکاری جواهرات
                  نحوه آماده سازی و جوشکاری جواهرات

2. ابزار موجود در بازار برای جوشکاری فلزات گرانبها

جوشکاری فلزات گرانبها شامل ترکیبی از تکنیک های ساخت جواهرات و آهنگری است. دانش و مهارت زیادی در زمینه جوشکاری فلزات گرانبها وجود دارد. سرمایه گذاری در ابزار و تجهیزات برای جوشکاری فلزات بسیار زیاد است.

برای شروع فعالیت جوشکاری فلزات گرانبها، باید مجموعه ای از حداقل تجهیزات اولیه و تجهیزات ایمنی را داشته باشید. با این حال، قبل از شروع به جوشکاری، توصیه می کنیم آموزش را به پایان برسانید.

بنابراین شما می توانید یاد بگیرید که چگونه به درستی جوشکاری کنید و از تمام الزامات ایمنی مطلع شوید. جوشکاری فلزات گرانبها بدون درک اساسی از پیچیدگی های این کار برای شما هزینه در بر دارد، بنابراین آموزش های اساسی را قبل از شروع کسب کنید.

  • آنچه باید قبل از جوشکاری جواهرات آماده کرد.

قبل از شروع جوشکاری، چند مورد برای انجام وجود دارد که برای جوشکاری بهتر جواهرات نیاز دارید.

  • کتاب یا فیلمهای آموزشی
  • ابزار و تجهیزات جوشکاری
  • ورق فلز گرانبها در مقیاسهای مختلف
  • دستگاه لیزر جوشکار جواهرات

برای شروع فرآیند، یک فضای کاری را انتخاب کنید که تهویه کافی دارد. جوشکاری طلا و جواهر شامل چکش زدن و سر و صدا کردن است، اطمینان حاصل کنید که می توانید در منطقه ای کار کنید که کوبیدن باعث مزاحمت دیگران نشود.

تجهیزات و ابزار اصلی جوشکاری فلزات گرانبها را خریداری کنید. ابزار جواهرات و کاتالوگهای لوازم را مرور کرده و قبل از شروع خرید، بودجه ای را برای ابزار و تجهیزات تعیین کنید. ابزار و تجهیزات اصلی شامل یک دستگاه جوش لیزر، پرس هیدرولیک، چکش، انبر و موچین برای شروع است.

  • صنایع مختلف و روش های مختلف جوشکاری

درست تا انتهای قرن نوزدهم، جوشکاری کوره تنها فرآیند مورد استفاده بود تا زمانی که جوشکاری با قوس و جوشکاری با اکسیژن به جلو آمد.
پیشرفت در زمینه جوشکاری پرتوی لیزر در نیمه دوم قرن بیستم ادامه داشت.

تمرکز ما بر استفاده صنعتگران و جواهرسازان از دستگاه های پرتوی لیزر در صنایع مختلف است. ما بر روی شش صنعت تمرکز خواهیم کرد که در آنها از فلزات گرانبها برای فعالیت روزمره و فرآیند جوشکاری توسط متخصصان بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

  • صنایع تولیدی
  • صنایع هوافضا
  • صنایع الکترونیکی
  • جواهر سازی

ماشین های جوش لیزر ابزاری است که به جواهرسازان اجازه می دهد کارهای خود را بهتر انجام دهند. با استفاده از یک پرتو نور متمرکز برای تولید گرمای بسیار زیاد در یک نقطه کوچک، به جواهرسازان امکان می دهد تا کارهایی را که معمولاً غیرممکن یا بسیار وقت گیر هستند را به راحتی انجام دهند.

لیزرهای اپتیک پرداز این امکان را برای جواهرسازان فراهم کرده که تعمیراتی را که نیاز به چند مرحله داشته باشند (جدا کردن سنگ، تکمیل تعمیر سپس دوباره تنظیم سنگ) در یک مرحله قابل انجام باشد.

گرمای دستگاه جوش لیزر همچنین تعمیرات ظریف را بدون ایجاد آسیب به جواهرات عتیقه شکننده تسهیل می کند. دستگاه های جوش لیزر مزایایی از جمله افزایش تولید، حذف لحیم کاری گران قیمت، چرخش سریع و صرفه جویی در وقت دارد که همه اینها به افزایش درآمد کمک می کند.

جوشکاری پرتوی لیزر (LBW)
                    جوشکاری پرتوی لیزر (LBW)

جوشکاری پرتوی لیزر (LBW) یک فرآیند جوشکاری است که در آن گرما توسط یک پرتوی لیزر با توان بالا روی قطعه هدف قرار گرفته است، ایجاد می شود. پرتوی لیزر انتهای قطعه را گرم کرده و ذوب می کند و باعث ایجاد اتصال می شود.

  • مقایسه روش های جوشکاری طلا و جواهر

از آنجا که ما تکنیک های جوش جواهرات و اصول کار را ذکر کرده ایم، اگر تأکید نکنیم که چرا ماشین های جوش لیزر را به عنوان انتخاب مورد نظر خود قرار داده ایم، خیلی خوب نخواهد بود.

جوشکاری با لیزر که از یک پرتو نور تقویت شده برای تولید یک جوش جامد در چند ثانیه استفاده می کند، به نظر پیچیده می رسد اما کاملاً ساده است. جوشکاری با لیزر از یک طول موج خاص نور برای انجام فرآیند جوشکاری استفاده می کند.

پرتوی نوری که از لیزر ساطع می شود توسط اپراتور متمرکز، تنظیم و کنترل می شود. دقیقاً به همان روشی که شعله یک مشعل لحیم کاری توسط یک جواهرساز تنظیم می شود. با این حال، در مقایسه با لحیم کاری، جوشکاری لیزر برای بسیاری از کاربردهای ساخت و تعمیر سریع تر، تمیزتر و مقرون به صرفه است.

با یک دستگاه جوش لیزر طلا، تمام جواهرات سنتی(طلا، نقره، تیتانیوم، پالادیوم و پلاتین) را می توان جوش داد. جوشکاری فلزات مختلف با هم نیز ممکن است به عنوان مثال طلا به پلاتین و نقره به طلا.

دستگاه های جوش لیزر بسیار کاربر پسند هستند. یادگیری کار با آنها کوتاه است، بنابراین هر جواهرسازی می تواند به سرعت و به راحتی آموزش ببیند.

دستگاه جوش لیزر 60 وات
                     دستگاه جوش لیزر 60 وات

3. چرا برای جوشکاری جواهرات به دستگاه جوش لیزر نیاز دارید؟

با داشتن این دستگاه شما اعتباری بدست خواهید آورد که مشتریان از مهارت شما به عنوان یک جواهر در مهمانی ها یاد کنند. این نشان می دهد که شما به روز هستید، اعتماد منجر به راحتی مشتریان در اطراف شما می شود.

علاوه بر این، لیزرها یک موضوع جدید هستند که حس کنجکاوی را برانگیخته و توجه ها را به خود جلب می کند و می تواند برای رونق تجارت خوب باشد. در زیر برخی از مزایای قابل توجه داشتن دستگاه جوش لیزر قابل حمل در جواهرفروشی آورده شده است.

  • مزایای دستگاه جوش لیزر جواهرات در مقایسه با سایر روش ها

جوشکاری با لیزر یک جایگزین عالی است که غالباً از فرآیندهای جوشکاری قوسی بهتر عمل می کند و پرتو متمرکز آن اثرات گرمایشی را محدود می کند.

سایز بسیار باریک قطر لکه در صفحه کانونی
               سایز بسیار باریک قطر لکه در صفحه کانونی

مزایای دستگاه های جوشکاری لیزر نسبت به سایر روشها عبارتند از:

  • استحکام جوش جواهرات: جوشکاری لیزر در یک نقطه با نسبت عمق به عرض عالی، استحکام بالاتری دارد.
  • محدوده تحت تأثیر گرما: منطقه تحت تأثیر حرارت محدود است و به دلیل خنک شدن سریع، مواد پیرامونی آن گرم نمی شود.
  • فلزات: لیزرها فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، آلومینیوم و فلزات گرانبها را با موفقیت جوش می دهند.
  • دقت کار: اشعه لیزر کوچک و کاملاً کنترل شده امکان جوشکاری دقیق اجزای مینیاتوری را فراهم می کند.
  • کمترین تغییر شکل: شکل قطعات کمترین تغییر را دارد.
  • عدم تماس: عدم تماس فیزیکی بین ماده و هد لیزر.
  • جوشکاری یک طرفه: جوشکاری لیزری می تواند جایگزین جوشکاری نقطه ای شود چرا که فقط از یک طرف نیاز به جوش دارد.
  • قراضه: جوشکاری با لیزر قابل کنترل است و مقادیر کمی دورریز تولید می کند.
  • جوشکاری لیزر، نیازی به صرف وقت اضافی برای آماده سازی ندارد.

با استفاده از لیزر جوش، یک حفره به سرعت و به راحتی قابل ترمیم است. امروزه بسیاری از جواهرسازان و پزشکان دستگاه های جوش لیزر را ترجیح می دهند زیرا این دستگاه گرمای دقیق و نقطه ای را ایجاد می کند که خطر آسیب به جواهرات و دستگاه های بسیار حساس را تا حد زیادی کاهش می دهد. این گرمای موضعی بسیار مهم است زیرا سنگهای قیمتی به طرز باورنکردنی به گرما حساس هستند.

حتی انجام تعمیرات جزئی در فلز اطراف سنگ می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض بیش از حد در دمای بالا، زیبایی آن را از دست بدهد. گرمای نقطه ای ایجاد شده توسط دستگاه های جوش لیزر جواهرات، انجام تعمیرات دقیق را بدون از بین بردن و خارج کردن قطعات جزئی ممکن می کند.

نحوه عملکرد ماشین های جوش لیزر
                نحوه عملکرد ماشین های جوش لیزر

4. چگونه دستگاه جوش لیزر را انتخاب کنیم؟

از آنجا که ما اکنون با بیشتر مزایای استفاده از دستگاه جوش لیزر جواهرات آشنا شده ایم، زمان آن فرا رسیده است که در مورد روند خرید صحبت کنیم. اگر ابتدا نیازهای اساسی، میزان بودجه موجود خود را تجزیه و تحلیل کنید، انتخاب دستگاه جوش لیزر مناسب جواهرات کار دشواری نیست.با این وجود، چند عامل وجود دارد که ممکن است بخواهید قبل از نهایی کردن تصمیم خرید دستگاه جوش لیزر، آنها را در خاطر داشته باشید. در بخشهای زیر فاکتورهای اساسی را خواهیم گفت که باید هنگام خرید دستگاه جوش لیزر به آنها توجه کنید.

  • هنگام خرید دستگاه جوش لیزر طلا و جواهر باید به چه مواردی توجه داشت؟

تمرکز اصلی شما هنگام خرید دستگاه جوش لیزر جواهرات باید ویژگی های مورد نیاز باشد. آیا شما به دستگاهی نیاز دارید که بتواند از سطح بالایی از دقت و کنترل جوشکاری برخوردار باشد یا به دستگاهی انعطاف پذیر نیاز دارید؟ چند بار می توانم از دستگاه استفاده کنم؟

علاوه بر ویژگی های اصلی، فراموش نکنید که قیمت، تعداد تولید، شهرت شرکت تولید کننده، دوام، سازگاری با محیط و هزینه نگهداری را نیز در نظر بگیرید. توجه به عوامل ذکر شده در بالا به شما در خرید کمک می کند.

شرکت فنی مهندسی اپتیک پرداز با کمک متخصصان مجرب در این حوزه شما را از چنین استرسی نجات می دهد. ما یک ماشین جوش لیزر قابل حمل با چندین ویژگی ارائه می دهیم. در زیر برخی از مزایای دستگاه جوش لیزر اپتیک پرداز برای شما فراهم شده است.

  • لیزر جوش اپتیک پرداز دقت و کنترل بالایی در جوشکاری ارائه می دهد. همچنین به شما امکان می دهد کوچکترین قطعات را بدون خطا و آسیب جوش دهید.
  • توانایی جوشکاری اتصالات پیچیده را دارد. دستگاه جوش لیزر جواهرات به شما امکان جوشکاری مواد غیر مشابه و همچنین نقاط پیچیده را می دهد که دستیابی به آنها با استفاده از روش های جوشکاری سنتی بسیار دشوار است.
  • حرارت کمی تولید می کند و باعث کاهش اعوجاج اجزا می شود. بنابراین ، ماشین جوش لیزر جواهرات را به یک گزینه مطلوب در جوشکاری و ترمیم فلزات گرانبها تبدیل کنید.
  • به تولیدکنندگان جواهرات امکان جوشکاری با استحکام بالا را می دهد. هنگام جوشکاری نیازی به استفاده از مواد پرکننده نیست. کیفیت جوشکاری عالی را فراهم می کند که برای استفاده در صنعت پزشکی قابل قبول است.
  • لیزرهای اپتیک پرداز از آب به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می کند، که به کارایی بهتر لیزر کمک می کند.
نحوه جوشکاری با ماشین جوش لیزر
                نحوه جوشکاری با ماشین جوش لیزر
  • قطعات اصلی ماشینهای جوش لیزر

کابل فیبر نوری کابلی است که پرتو لیزر را به ناحیه ای که مورد نیاز است منتقل می کند. پرتو لیزر از طریق هسته مرکزی منتقل می شود و غلاف نیز به عنوان بازتابنده نور لیزر عمل می کند. کابل فیبر نوری باعث می شود که تمام توان لیزر حفظ شود. بدون این کابل، جوشکاری موثر با دستگاه لیزر جواهرات غیرممکن است.

قسمت اپتیکی متمرکزکننده (عدسی) برای بهبود عملکرد دستگاه جوش لیزر ضروری است، که در قسمت انتهایی فیبر قرار گرفته است.توان و پهنای پالس نیز یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای هر دستگاه جوش لیزر جواهرات است. حداکثر توان معمولاً با وات اندازه گیری می شود. این ماکزیمم چگالی توان است که عمق نفوذ جوش را تنظیم می کند. برای جلوگیری از بروز اشکال، باید توان و عرض پالس به روش صحیح تنظیم شده باشد.

5. نتیجه گیری

اپتیک پرداز یک شرکت مهندسی الکترواپتیکی است که به تولید و توزیع دستگاه های لیزر جوش جواهرات می پردازد. اگر می خواهید هنگام خرید دستگاه جوش لیزر جواهرات مناسب برای خط تولید خود از بروز مشکل جلوگیری کنید، با خدمات پشتیبانی ما تماس بگیرید و از تجربیات فنی ما استفاده کنید.

0919-6856759

این مقاله در بخش تحقیق و پژوهش شرکت اپتیک پرداز گردآوری شده است و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

mesmaeili
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • Anoosh 28 تیر 1400 / 10:59

    سلام و درود
    ممنون از مقاله مفیدتون
    برای تعمیر لیزر جوش جواهرات ، آیا داخل ایران هم انجام میشه؟

    • مدیر سایت 29 تیر 1400 / 16:35

      سلام. بله اگه راد نسوخته باشه انجام میشه

  • خدیجه 26 تیر 1401 / 15:56

    بسیار خوب و مفید، خداقوت

    • hamid 26 تیر 1401 / 16:04

      تشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *