قطعات یدکی لیزر CO2

قطعات یدکی لیزر CO2

قطعات یدکی لیزر CO2 بخش قطعات مکانیکی

تسمه

یکی از قطعات یدکی لیزر CO2، تسمه می باشد. از تسمه لیزر جهت انتقال حرکت در بین قطعات دستگاه لیزر استفاده می شود. در واقع یک حلقه از ماده‌ای انعطاف‌پذیر است که برای ایجاد پیوند مکانیکی و انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می‌شود. اندازه تسمه ها در لیزر باید به صورت مساوی باشد تا تنظیم اینه درست انجام بشود و تیوب دستگاه لیزر به درستی تابش داشته باشد تسمه‌ها به دور پولی‌ها پیچیده حلقه می‌زنند. در یک سامانه دارای دو پولی ممکن است هر دو پولی در یک جهت به گردش درآیند یا تسمه به صورت ضربدری باشد تا جهتشان مخالف گردد.

قطعات یدکی لیزر CO2، تسمهقطعات یدکی لیزر CO2، تسمه

 تسمه های دستگاه لیزر از آن‌جایی که می‌بایست دقت موتورهای درجه‌بندی شده در حد چند دهم درجه را منتقل کنند، از نوع تایمینگ (Timing) یا دندانه‌دار هستند هم چنین میزان انعطاف و کشش این سیستم‌ها در میزان دقت بسیار تاثیر‌گذار هستند لذا جنس پلیمر و بافت نخی تسمه بسیار حائز اهمیت است. فاصله گام دندانه‌ها و میزان دقت از روی کد روی تسمه شناسایی می‌شود.

پولی و هرزگرد

یکی از قطعات یدکی لیزر CO2، پولی می باشد. پولی‌های دستگاه لیزر طرح‌های مختلف و جنس‌های متفاوتی دارند. پولی محل ارتباط تسمه با محور می بایست به نحوی باشد که دقت زیاد همراه با تمامی قدرت به محور منتقل شود لذا از پولی دنده دار در اشکال مختلف استفاده می شود که به این پولی، پولی دستگاه لیزر می گویند. ابعاد و محیط این پولی‌ها تاثیر زیادی در کارکرد و تنظیمات ماشین دارند. پولی­های جنس برنجی و ضد خوردگی آن است که عمر و دقت بیشتری نسبت به نوع آلومینیومی دارد.

قطعات یدکی لیزر CO2، پولی و هرزگرد

پولی دندانه‌دار وظیفه انتقال نیرو به شکل حساب شده به تسمه و سپس به محور را بر عهده دارد. باید توجه داشت بعد از مدتی کارکرد شیارهای پولی تمیز شوند، در غیر این صورت موجب رد شدن تسمه و خطای محور می‌شود.

هرزگرد دستگاه لیزر به ما کمک می‌کند با استفاده از یک چرخش مدور تسمه در حال حرکت به سمت راست گرد و چپ گرد با کمترین اصطکاک محورها را جابه جا کنیم.

میز لیزر

یکی از بخشهای مهم دستگاه لیزر، میز کار می باشد که صاف و تراز بودن آن نقش مهمی در کیفیت کارکرد دستگاه لیزر دارد. که دارای انواع مختلف از جمله میز شمشیری و میز لانه زنبوری می باشد که قطعات یدکی لیزر CO2، هستند.

میزلانه زنبوری

میز لانه زنبوری یا میز هانی کامپ یک مدل خاص از میزهای استفاده شده در دستگاه برش لیزری است که طراحی آن دقیقاً همانند لانه زنبور است و از شش ضلعی‌های با اندازه مساوی تشکیل شده است. این نوع میز به شکلی طراحی شده است که هنگام استفاده از اشعه لیزر، نور لیزر از آنها عبور کرده و امکان برش قطعات کوچک را فراهم می‌آورد. اهمیت میز لانه زنبوری به این دلیل است که شکل منحصر به فرد آنها برای برش‌های کوچک و برش‌های سه بعدی مناسب است و از آنها در پروژه‌های پیچیده و سخت استفاده می‌شود.

کاربرد میز لانه زنبوری در دستگاه برش لیزری متفاوت است و حتی در صنایع مختلف نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال، در صنایع تولید قطعات الکترونیک، ما به میزی نیاز داریم که بتواند قطعات کوچک را نگه داشته و امکان برش‌های سریع را فراهم کنیم. میزهای شمشیری و میزهای بزرگ امکان نگه داشتن این قطعات را ندارند و باید اندازه شش ضلعی‌های میز مطابق با نیاز ما در استفاده از دستگاه باشد.

میز شمشیری

میزهای شمشری که در تصویر زیر نمونه ای ازآن را مشاهده می کنید، دارای تیغه های موازی می باشد که موجب تسهیل در برشهای طولی و عرضی می گردد این نوع میز برای برشهای بزرگ مناسب هستند و برشهای ریز ازآنجاکه از بین تیغه ها عبور می کنند باید با میز لانه زنبوری برش داده شوند.

جک درب لیزر

یکی از قطعات یدکی لیزر CO2، جک درب لیزر می باشد. برای باز نگه داشتن درب دستگاه لیزر هنگام قرار دادن یا برداشتن قطعه کار از دو عدد جک هیدرولیکی استفاده می‌شود. این جک‌ها که مدل‌های سبک‌تر آن‌ها در باز نگه داشتن درب خودرو کاربرد دارند و با پیستون و روغن هیدرولیک کار می‌کنند.

برای باز نگهداشتن درب دستگاه لیزر

جک های درب دستگاه لیزر با پیستون و روغن هیدرولیک کار کی کنند.

ریل و واگن

یکی از مهمترین مکانیزم های حرکتی لینیر گاید یا ریل و واگن می باشد. ریل و واگن جهت ساپورت بار مکانیکی جهت حرکت خطی مورد استفاده قرار می گیرد. حرکت خطی بر روی ساچمه ها یا رولر صورت می گیرد. این ساچمه ها در داخل بلوک بین ریل و بلوک از طریق یک مسیر بسته با غلتش خود امکان حرکت دقیق خطی را فراهم می کند. به علت کم بودن مقاومت اصطکاکی (1:50) نسبت به تجهیزات قدیمی در لینیر گاید، جهت به حرکت در آوردن نیروی کمی مورد نیاز است.

همین ویژگی باعث می شود توان کمی برای رسیدن به سرعت بالا مصرف گردد. این ویژگی برای حرکت های رفت و برگشتی سریع بسیار مهم می باشد. لینتر گاید ها به دلیل طراحی خاصی که دارند می توانند بار های افقی و عمومی را تحمل نمایند و دقت آن ها وقتی که با بال اسکرو ها به کار می روند، بیشتر هم می شود.. ماشین های با دقت های بالا و ربات ها جابجا کننده و ماشین های سی ان سی و برش و غیره از ریل و واگن ها استفاده می کنند.

در یک سیستم کشویی قدیمی، روغن کاری ناکافی باعث سایش در سطوح تماس می شود.همچنین، یافتن یک نقطه مشخص جهت روانکاری متمرکز دشوار است. در سیستم های لینیر گاید به سادگی توسط مسیرهای تعبیه شده روانکاری به صورت متمرکز انجام می شود. در مقایسه با سیستم های انتقال نیرو قدیمی، لینیرگایدها در مواقع آسیب دیدگی به راحتی قابل تعویض و جایگزینی هستند.

لینیر گاید از دو قسمت ریل و واگن تشکیل شده است. ریل از جنس فولاد سختکاری شده و سطح ریل دارای دقت ابعادی و کیفیت بالا می باشد. ریل های لاینر گاید ها در سایز های 15، 20، 25، 30، 40، 55، 65 به صورت استاندارد تولید شده و طول شاخه ها 4 و 5 متری می باشد.

این ریل ها باید در سطح های بسیار صافی نصب شوند. از شرکت های مهم سازنده لینیر گاید HIWIN, SKF, THK, ABBA, TBI,REXROTH, STAF, BAHER, NSK, IKO, INA, SBC, CPC, CSK, PMI, PDF, H.S.A.C می باشند.

راهنمای استفاده از لینیرگاید

  • پس از مونتاژ در سیستم حرکتی ماشین، لینیر گاید ها با گریس یا روغن بر پایه لیتیوم روانکاری شود.
  • حتما مسیر های روانکاری ریل و واگن ها را قبل از تحویل و نصب با روغن ضدخوردگی روانکاری کنید.
  • واگن های لینیرگاید از قطعات پلاستیکی مختلفی تشکیل شده اند، هنگام تمیزکردن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی واگن ها، آن هارا در معرض مواد آلی قرار ندهید.
  • سعی کنید از ورود اجسام خارجی به داخل واگن ها جلوگیری کنید زیرا این امر می تواند به محصول آسیب برساند.
  • از جداکردن قطعات بپرهیزید، این کار باعث ورود اجسام خارجی به مسیرهای راهنما و مسدود شدن آن ها می شود که موجب آسیب می شود.
  • از سقوط اشیا روی واگن ها که به عملکرد مسیرهای راهنما آسیب می زند، جلوگیری کنید.
  • دامنه کاربرد دمایی در سری E2 (کیت خودروانکار)، 10- تا 50 درجه سانتی گراد و برای انواع Q1 (لینیرهای خطی آرام)، 10- تا 80 درجه سانتی گرادو حداکثر دمای سرویس از نوع سری SE (درپوش انتهایی فلزی)، 150 درجه سانتی گراد و برای سایر انواع استاندارد 100 درجه سانتی گراداست.

زنجیردستگاه لیزر

زنجیر محور Y

زنجیر محور y دستگاه لیزر محافظ پلاستیکی و منقطع برای حفاظت از کابل دمای برق موتور، میکروسوئیچ های محور و سایر ادوات الکتریکی می باشد که نیازمند ارتباط با پردازشگر مرکزی هستند.

قطعات یدکی لیزر CO2 ، زنجیر

زنجیر محور X

زنجیر محور x دستگاه لیزر محافظ پلاستیکی و منعطف برای حفاظت شلنگ هوا و سیم های مربوط به سنسور فوکوس یا لیزر پوینتر (نشانگر) است که با حرکت هد محور X حرکت می کند.

شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ سیلیکونی محصولی با عملکرد بالا است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیکون از واکنش سیلیکون با متیل کلراید و تصفیه بیشتر با آب برای حذف اتمهای کلر تولید می شود. این واکنش ها، پلیمری تولید می کنند که در برابر درجه حرارت بالا و پایین مقاوم است و آن را برای استفاده در صنایع پزشکی و بهداشتی ایده آل می کند. شیلنگ سیلیکونی انعطاف پذیر بوده و در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، گرما، سرما و اشعه ماورا بنفش مقاوم است.

شیلنگ سیلیکونی

این شیلنگ برای عایق الکتریکی در محل اتصال کابل هایولتاژ به کار می رود.

ویژگی‌های اساسی شیلنگ سیلیکونی عبارتند از:

  • مقاومت در برابر دمای پایین و بالا
  • مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر پارگی
  • مقاومت عالی در برابر اشعه مادون قرمز، اشعه ماورا بنفش، UV و شرایط آب و هوایی
  • مقاومت در برابر بخار فشار کم تا 3 اتمسفر
  • عدم مقاومت در برابر اسیدهای غلیظ، مواد قلیایی، محصولات پتروشیمی با محتوای معطر

روتاری

روتاری دستگاه لیزر

روتاری یکی از قطعات یدکی دستگاه لیزر است که برای برش و حکاکی روی اجسام مدور باید به دستگاه لیزر اضافه کنیم.

روتاری دستگاه لیزر سیم محرک طولی می باشدکه قطعه‌ای دوار را حول نقطه تقارن در راستای Y به حرکت در می آورد این حرکت سبب می شود در ترکیب با حرکت عرضی محور X اجازه برش کاری و حکاکی روی اجسام مدور و انجام عملیاتهای غیر ممکن بر روی اجسامی که شکل ثابتی در برخورد اشعه لیزر در فوکوس کامل ندارد را امکان پذیر کند.

  • روتاری دوار چیست؟

روتاری دوار یکی از قطعات یدکی دستگاه حکاکی لیزری است که به آن وصل می‌شود. این قطعه در حکاکی روی متریال‌هایی که دوار هستند به دستگاه حکاکی لیزری کمک می‌کند.

  • کاربرد روتاری دوار

با توجه به اینکه اشعه لیزر مستقیم به سمت پایین پرتاب می‌شود، حکاکی روی اجسام گرد با نقص روبرو می‌شود. در واقع قسمتی که انحنا دارد اشعه کامل برخورد نکرده و حکاکی کامل انجام نمی‌شود. دستگاه لیزر برای حکاکی روی این اجسام که سطح صاف ندارند -مثل اجسام گرد- با کمک روتاری می‌تواند عملیات حکاکی را انجام دهد.

  • روتاری سه نظام

روتاری سه نظام دستگاه لیزر دارای یک سه نظام و یک مرغک جهت نگهداری کار می باشد حداکثر دهنده بین این دوحدود 30 سانتی متر است در مقایسه با روتاری دوار امکان گرفتن کارهای نامتقارن و چند ضلعی را فراهم می سازد. سه نظام این قطعه هم به سمت داخل هم در جهت بیرون امکان گرفتن کار را دارا است.

هولدر آینه و پایه آینه متحرک

در سیستم مکانیکی دستگاه لیزر و قطعات یدکی لیزر جهت هدایت پرتو خروجی از تیوب لیزر نیاز به یک سری از وسایل و تجهیزات تخصصی داریم که به وسیله آن ها بتوانیم اشعه لیزر رو بر روی متریال و جنسی که می خواهیم برش بزنیم هدایت کنیم. پایه اینه متحرک لیزر یکی از این وسیله هاست. در این صفحه از قیمت ، فروش و نحوه خرید پایه آینه متحرک مطلع خواهید شد.

قطعات یدکی لیزر CO2، پایه آینه لیزر

پایه آینه متحرک لیزر را می توانیم در دسته بندی مجموعه مکانیکی دستگاه های برش لیزری قرار بدهیم. اگر نگاهی به استراکچر این پایه آینه لیزر بیاندازیم متوجه می شویم که فرق هایی با پایه آینه آینه ثابت لیزر دارد. پایه ثابت درست در مقابل تیوب دستگاه لیزر قرار می گیرد. با تنظیم پیچ ارتفاع این پایه می توانیم آن را درمقابل همه تیوب ها از جمله تیوب لیزر 80 رسی ، تیوب لیزر 100 رسی و تیوب لیزر 120 رسی و حتی تیوب لیزر 130 وات رسی قرار دهیم.

ولی پایه اینه متحرک لیزر از پایه بلند برخوردار نیست دلیل آن هم قرار گرفتن این قطعه دستگاه لیزر روی محور x می باشد و با آن محور همیشه در حرکت می باشد. این پایه در قسمت بالایی مقداری جای ریگلاژ جهت انجام تنظیم آینه دارد.

ویژگی های پایه آینه متحرک دستگاه لیزر

  • وظیفه انتقال اشعه به عهده پایه آینه است.
  • آینه های دستگاه لیزر روی پایه هایی نصب شده اند.
  • پایه های آینه دستگاه لیزر قابلیت جابجایی و تنظیم جهت اشعه را به عهده دارند.
  • پایه آینه دارای سه پیج از جنس برنج است.
  • تنظیمات دقیق آینه لیزر به وسیله پایه آینه
  • بهم نخوردن تنظیمات آینه بعد از فیکس کردن آن

پایه آینه ثابت دستگاه لیزر

  • آینه ای بلند تر و ثابت است
  • پایه آینه ثابت قابلیت تنظیم ارتفاع آینه را دارد.
  • دارای پیچ های تنظیم ارتفاع
  • دارای پیچ های تنظیم حرکتی در جهت راست و چپ

پایه تیوب لیزر

به طور حتم تیوب لیزر یکی از مهم ترین قطعات دستگاه لیزر می باشد و این قطعه برای قرار گرفتن در محل خود و در مقابل آینه اول بروی پایه هایی موسوم به پایه تیوب لیزر نصب می گردد.

قطعات یدکی لیزر CO2 بخش قطعات الکترونیکی

کنترل پنل 

پنل دستگاه لیزر مدل RDC6442

پنل دستگاه لیزر مدل RDC6442 اولین پنل رنگی شرکت RUIDA است که از لحاظ ظاهری شبیه RDL320 ولی با کارکردی متفاوت می‌باشد.

مین‌برد و پنل 6442 موفقیت بزرگی را در زمان خود با توجه به کیفیت خود و قابلیت‌های خود بدست آورد و فروش بالایی را داشت.

این مدل از پنل‌های دستگاه لیزر مخصوص مین برد مدل 6442 سری S و G است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با واحد فروش اپتیک پرداز 46881265-021 در تماس باشید.

پنل دستگاه لیزر مدل RDC6332

پنل دستگاه لیزر مدل RDC6332 یکی از برترین و جدیدترین قطعات یدکی دستگاه لیزر و از تولیدات کارخانه RD است؛ این مدل پنل به همراه مین‌برد اختصاصی خود از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کند.

این پنل با ظاهر مدرن‌تر نسبت به مدل‌های دیگر برای دستگاه‌های حکاکی استفاده می‌شود.

پنل این مدل نسبت به مدل‌های قبلی تغییر یافته و روی آن کیبورد اعداد اضافه شده است؛ همچنین این پنل قابلیت نصب موس را نیز دارد.

مهم‌ترین تغییر صورت گرفته در سیستم کارکردی 6332، امکان تغییر پارامترهای اصلی دستگاه لیزر از طریق پنل امکان‌پذیر است.

استپرموتور

با کنترل کردن گام های استپرر موتور توسط یک مولد پالس، مانند یک پی ال سی یا کنترلر CNC یا میکروکنترلر استپر موتور، و ارسال آن به درایور استپر موتور، میتوان کنترل سرعت و موقعیت بسیار دقیقی به دست آورد. به همین دلیل استپرر موتورها گزینه هایی مناسب برای استفاده در پروژه هایی هستند که نیاز به کنترل حرکت دقیق دارند.

انواع استپرر موتور

  • استپرر موتور ۲ فاز
  • استپرر موتور ۳ فاز
  • استپرر موتور ۵ فاز

مقایسه استپرها

  • سرعت کارکرد استپرر موتور
  • 5 فاز > 3 فاز > 2 فاز
  • دقت کارکرد استپرر موتور
  • 5 فاز> 3 فاز > 2 فاز
  • صرفه اقتصادی استپرر موتورها
  • 2 فاز > 3 فاز > 5 فاز

مین برد RDC6442

این مین برد دستگاه لیزر را می‌توان به عنوان یکی از بهترین مین‌بردهای دستگاه لیزر غیر فلزات نامید. سیستم RDC6442 یک سیستم نسل جدید برای کنترل دستگاه حکاکی و برش لیزری است که توسط فناوری RD توسعه یافته است و باعث شده سخت افزار و ولتاژ افزایش و سیستمی قوی‌تر ارائه شود.

ویژگی ها

  • نمایشگر رنگی و امکان دیدن کامل طرح بر روی صفحه مین‌برد،
  • اتصال کابل Lan،USB و flash memory به طور همزمان،
  • حافظه داخلی،
  • اتصال محور x (روتاری).
  • سرعت بالای پردازش و انتقال داده.
  • دارای پورت مربعی،UDisk و پورت شبکه

 مین برد لترو

این نوع مین‌برد دستگاه لیزر در مدل های 6585, 6565, 6525, 6515 به بازار عرضه می‌شود. مین برد 6515 و 6525 جز مین بردهای قدیمی کارخانه لترو محسوب می‌شود و تقریبا می‌توان گفت این نوع مین بردها را بر روی دستگاه برش و حکاکی لیزر قدیمی می‌توان یافت.

مین برد لترو 6565

این نوع مادربرد لترو در بین مدل های قدیمی تولید شده دارای محبوبیت بالاتری بود و می‌توان گفت بیشترین میزان فروش را سهم خود کرد

درایور استپ موتور

درایور یا کنترل کننده یک دستگاه الکترونیکی است که بین میکروکنترلر، منبع تغذیه و موتور کار می­کند.وظیفه میکروکنترلرها تعیین سرعت و جهت موتور است اما به دلیل محدودیت در تغذیه خروجی(جریان و ولتاژ) بطور مستقیم نمی توانند آن را هدایت کنند. از طرفی درایور موتور این قابلیت را دارد که جریان را در ولتاژ مورد نظر فراهم کند اما نمی­تواند سرعت چرخش موتور را تعیین کند. بنابراین برای حرکت مناسب یک موتور هم به میکروکنترلر و هم به درایور نیاز داریم.

نقش درایور استپر موتور

درایور استپر موتور صنعتی قرار است با فرمان هایی که از کنترلر می­گیرد، فرمان های قدرت را برای موتور بسازد تا موتور طبق آن فرمان های قدرت حرکت کند .برای بعضی از مشخصات استپر موتور از جمله ولتاژ، جریان و مقدار پله ها نیاز است که درایور تنظیم شود اما برای حرکت استپرموتور نیاز است که از طریق کنترلر این فرمان داده شود. این کنترلر می­تواند یک PLC باشد و یا فرمانی باشد که از یک برد کامپیوتری یا از یک میکروکنترلر می آید.

فرمان این که چه مقدار پالس باید حرکت کند، کنترلر این مقدار پالس را تحویل درایور میدهد مثلا در 1 ثانیه 100 پالس میفرستد و با این 100 پالس به درایور میگوید که موتور را بر اساس تنظیماتی که روی درایور انجام شده چه مقدار حرکت دهد.

پاور dy13

پاور دستگاه لیزر یکی از مهمترین اجزای دستگاه برش لیزر می باشد که ارتباط مستقیم با تیوب دستگاه لیزر دارد. ولتاژی برابر با ۵۰ کیلوولت را بر تیوب لیزر اعمال می کند تا برش لیزری ایجاد شود.لیزر خارج شده از تیوب دستگاه لیزر از طریق اینه لیزر و سپس لنز دستگاه لیزر هدایت می شود

پاور dy13

این پاور لیزر که متداولترین پاور می­باشد، مناسب برای تیوب های لیزر ۱۰۰ تا ۱۲۰ می باشد که قادر به برش انواع ام دی اف و چوب و پلکسی تا ضخامت ۱۰ میلی­متر می باشد.

ویژگی های پاورDY13

  • قادر به محافظت از تیوب لیزر می باشد
  • خروجی یکنواخت و باکیفیت دارد.
  • از خصوصیات خوب این نوع پاور می توان به قابل تعمیر بودن ان اشاره کرد
  • ترانس پاور لیزر آن نیز قابل تعویض است.

پاورdy10

پاور دستگاه لیزر یکی از مهمترین اجزای دستگاه برش لیزر می باشد که ارتباط مستقیم با تیوب دستگاه لیزر دارد. ولتاژی برابر با ۵۰ کیلوولت را بر تیوب لیزر اعمال می کند تا برش لیزری ایجاد شود.لیزر خارج شده از تیوب دستگاه لیزر از طریق اینه لیزر و سپس لنز دستگاه لیزر هدایت می شود.

از این نوع پاور لیزر برای تیوب های ۶۰ الی ۸۰ وات استفاده می شود.

از خصوصیات این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خروجی یکنواخت
  • محافظت از تیوب لیزر در برابر اغتشاشات داخلی و خارجی سیستم
  • سیستم رله ای که نقش محافظت از تیوب هنگام خاموش بودن چیلر دستگاه لیزر رادارد

چیلر

قطعات یدکی لیزر CO2 ، چیلر

دو قطعه بسیار مهم در دستگاه لیزر سورس و هد لیزر هستند؛ عملکرد اصلی چیلر دستگاه لیزر، خنک کردن این دو قطعه است. هنگامی که دستگاه لیزر در حال کارکردن است، حرارت بالایی در سورس و هد لیزر متمرکز می‌شود؛ این گرمای ایجاد شده به قدری بالا است که به راحتی می‌تواند به این دو قطعه اصلی در دستگاه لیزر آسیب جدی وارد کند. برای اطمینان از عملکرد صحیح و سلامت دستگاه، این سیستم خنک کننده برای دستگاه لیزر ضروری است تا اجازه دهد دستگاه به صورت دائمی فعال باشد و بدون وقفه کار کند

پمپ هوا(دمنده)

پمپ هوا از مجموعه قطعات دستگاه لیزر می باشد که علاوه بر کاربرد های مختلف، در دستگاه برش لیزری نیز کاربرد دارد.

پمپ هوا دستگاه لیزر وظیفه تولید باد تا سر نازل را دارد و این انتقال توسط شلنگ‌های پنوماتیک صورت می‌پذیرد؛ بنابراین باد منتقل شده باعث عدم ایجاد شعله پس از برخورد اشعه و هدایت دود تولید شده به زیر متریال می‌شود. وظیفه دیگر باد ممانعت از ورود دوده و ذرات حاصل از برش به داخل لوله هد و نشستن آن روی لنز است؛ زیرا لنز در اثر برخورد اشعه گرم شده و باد باعث کاهش دمای تولید شده می‌شود.

قطعات یدکی لیزر CO2 ، دمنده

در دستگاههای برش لیزری سری جدید، پمپ هوا وظیفه خنک کردن لنز لیزر را دارد و باد تولید شده در لوله هد دستگاه لیزر گردش کرده و سبب خنک شدن لنز خواهد شد.

مکنده

مکنده وظیفه مکش دود حاصله و انتقال با قدرت آن به محیط بیرونی را انجام می دهد. برخورد اشعه لیزر دستگاه برش به موادی که جهت برش استفاده می شوند باعث ایجاد حرارت می شود که این حرارت ممکن است منجر به سوختگی و دود شود، این دود و بوی حاصل از برش و حکاکی روی موارد طبیعتا باعث آلودگی و آزار خواهد شد. برای کم اثر کردن این آلودگی ها و یا حتی رفع آن از دستگاهی به نام مکنده دستگاه برش لیزر استفاده می کنند.

مکنده

  • مکنده دستگاه لیزر یا مکش جهت جابجایی دود حاصل از کار کاربرد دارد.
  • جهت کم کردن بو و دود حاصل از برش و حکاکی لیزری
  • انتقال با قدرت دود به محیط بیرون
  • توان 570 وات

تمیز کردن فن مکنده

یکی از بخش هایی که در نگهداری از دستگاه برش لیزر باید به آن توجه کرد، تمیز کردن فن مکنده است. بعد از استفاده طولانی مدت از فن، درون فن و پره ها از خاک و گرده چوب پر می شود، و موجب ایجاد صدای شدید و همچنین مکش دود خیلی ضعیف، می شود. فن مکنده را از جای خود خارج کنید و در فضای آزاد و خارج از محیط کارگاه (به دلیل آسیب ندیدن و کثیف نشدن لنز و آینه ها و همچنین تیوپ لیزر) با پمپ باد داخل آن را باد بگیرید. توجه شود حتما از ماسک دهان برای جلوگیری از آسیب به مجاری تنفسی استفاده کنید.

کابل های ولتاژ

از کابل های ولتاژ دستگاه لیزر H.V جهت انتقال ولتاژ بالا حاصل از خروجی پاور دستگاه لیزر بر سر تیوب دستگاه لیزر استفاده می شود. جنس سیم داخلی این کابل از آلیاژ خالصی تشکیل شده است که تا 40 کیلو ولت را به تیوب لیزر انتقال می دهد.

مشخصات فنی کابل

فیلتر برق

فیلتر (EMI FILTER),EMI و یا نویز فیلتر ، یک دستگاه رابط الکترومغناطیسی است که به منظور از بین بردن تداخل درون خطوط سیگنال یا خطوط قدرت بکار می رود. فیلتر EMI تداخل سیگنال که توسط خود دستگاه یا عوامل بیرونی ایجاد می شود را از بین می برد و به ایمنی دستگاه در برابر سیگنال های الکترو مغناطیسی کمک می نماید.

بسیلری از دستگاه های الکترونیکی دارای نویز فیلتر (NOISE FILTER) می باشند که یا به طورت یک دستگاه جداگانه و یا به صورت تعبیه شده در مدار مورد استفاده قرار میگیرد. کار کرد آن به این صورت است که فرکانس های الکترونیکی را که ممکن است با دستگاه های دیگر تداخل پیدا کند را کاهش می دهد.

فیوز محافظ جان

فیوز حفاظ جان دستگاه لیزر قطعه‌ای برقی که در صورت بروز هرگونه خطای فاز، برق کل سیستم را قطع می‌کند با وجود این قطعه به هیچ عنوان اپراتور دچار حادثه برق گرفتگی نخواهد شد.

عملکرد این قطعه از مقایسه جریان‌های عبوری از سیم های برق دستگاه لیزر می باشد عبور ولتاژ از هر شئ غیر مجاز (بدنه ماشین،افراد و …) از طرف این قطعه خطا شناسایی خواهد شد و جریان برق به طور کامل قطع خواهد شد.

کلید اضطراری

کلیدی که با مدار برق اصلی دستگاه برش لیزر سری شده و با قطع شدن آن برق کلیه سیستم های الکتریکی قطع می‌شود.

معمولا در زمانی که فرصت تصمیم‌گیری در بروز خطا وجود ندارد کلید اضطراری دستگاه برش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا می‌بایست در انتخاب نوع و کیفیت آن دقت زیادی به عمل آید و همچنین محل قرارگیری این قطعه نیز از اهمیت ایمنی زیادی برخوردار است و باید به گونه ای باشد که سریعترین دسترسی به آن وجود داشته باشد.

کلید سوئیچ لیزر

تنها افرادی که دوره آموزش کار با لیزر را گذرانده اند مجاز به استفاده و کار با لیزر هستند. به همین منظور برای روشن کردن لیزر کلید طراحی شده است تا لیزر از دسترسی افراد دیگر خارج گردد.

قطعات یدکی لیزر CO2 بخش قطعات اپتیکی

لنزها

دستگاه لیزر دارای انواع قسمت های مختلفی می باشد که یکی از مهم ترین قسمت های آن  لنز دستگاه لیزر می باشد. نوری که از تیوب خارج می شود پس از آنکه با آینه ها برخورد کرد بر روی لنز هدایت می­شود که لیزر وظیفه دارد پرتو های خروجی از تیوب لیزر را در یک نقطه متمرکز کند. وظیفه ی لنز کاهش دادن قطر یا همان بیم لیزر می باشد چرا که لیزر خارج شده از تیوب قطر بالایی داشته و توانایی حکاکی و برش بر روی سطح متریال را ندارد بنابراین لنز دستگاه لیزر باید قطر آن را کاهش دهد.

قطعات یدکی لیزر CO2 ، لنز

البته این نکته فراموش نشود که هرچه لنز از کیفیت بهتری برخوردار باشد این بیم بهترکاهش یافته و در نهایت برش و حکاکی بهتری را می توان از این طریق بدست آورد.

آینه ها

در هر سیستم لیزر، آینه یکی از مهمترین اجزاء است. طراحی و تولید آینه های لیزر برای تولید، نگهداری و ارائه پرتو لیزر با کیفیت بالا ضروری است. طراحی مواد بستر و پوشش یک آینه لیزر CO2 اساسا توسط عملکرد مورد نظر آن تعیین می شود.

قطعات یدکی لیزر CO2 ، آینه

به طور کلی آینه های موجود در بازار اغلب جزو سه دسته زیر هستند:

  • مولیبدن
  • سیلیکون
  • فلزی مانند مس

آینه های سیلیکونی

از لحاظ ظاهری، این آینه ها به رنگ طلایی می باشند. البته در حال حاضر مدل های نقره ای نیز در بازار مشاهده می شود. اگر قصد نصب این آینه ها را دارید لازم است تا سمت براق آن به سمت شما باشد. این سمت براق می بایست اشعه لیزر را بازتاب دهد.

ویژگی­ها

  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • خلوص شیمیایی بالا
  • سختی بالا
  • خواص نوری خوب و کارایی بالا
  • بازتاب پذیری بالا

محدودیت

  • پس ازپرداخت سیلیکون قابل استفاده نمی باشد. باید با یک فیلم طلا پوشانده شود. از آنجایی که طلا گران است، منجر به گرانی و قیمت بالای آینه سیلیکونی می شود.

آینه های مولیبدن

فلز مولیبدن MO به راحتی در آلیاژها، کاربیدهای سخت و پایدار تشکیل می‌دهد و به همین دلیل بیشتر تولید جهانی این عنصر (حدود ۸۰درصد) در آلیاژهای فولاد از جمله آلیاژهای با مقاومت بالامصرف می‌شود و مستقیماً در سطح آینه صیقل داده می شود.

  • سطح آینه مولیبدن کاملا ًمقاوم در برابر سایش است.
  • نقطه ذوب مولیبدن تا 2622 درجه سانتیگراد است، بنابراین در برابر دمای بالا و خوردگی مقاوم است.
  • آینه مولیبدن به طور کلی پوشش داده نمی شود.
  • آینه های مولیبدن اغلب برای لیزرهای کم مصرف استفاده می­شود.
  • طول عمر بالا.
  • مولیبدن سختی بالایی دارد و در برابر پاک شدن مقاوم.
  • نیازی به پوشاندن سطح آینه مولیبدن نیست.
  • می­تواند در یک محیط ناهموار(rugged) کارکند.

محدودیت

  • نقطه ضعف آینه مولیبدن انعکاس کم است.

آینه های فلزی

این آینه ها دارای قابلیت جذب بیشتری هستند، در هر شرایط آب و هوایی می توان از آنها استفاده کرد، نظافت و تمیز نگه داشتن آن دارای اهمیت زیادی است ولی برای محیط هایی که رطوبت در آنها زیاد است؛ گزینه خوبی محسوب نمی شوند. از لحاظ وزنی، آینه های فلزی نسبت به آینه های سیلیکونی سنگین تر می باشند. برای کاربردهای صنعتی و بزرگ از آینه های فلزی استفاده می شود.

یکی از انواع آینه­های فلزی دستگاه لیزر، آینه مسی می­باشد. زمانی که تولید گرما در آینه بالا برود از آینه­ی مسی استفاده می­کنندزیرا اینه مسی دستگاه لیزر توانایی تحمل بالای گرما را در حین کار داردو در واقع اینه مسی به خوبی میتواند گرما را هدایت کند.

هدلیزر

در تمامی دستگاه‌های لیزر صنعتی، اندازه‌گیری و تنظیم حرکت و موقعیت قرارگیری پرتو لیزر از وظایف این قطعه است. هد لیزر در دستگاه برش لیزری، معمولا روی واگن محور قرار می‌گیرد و توسط محور X کنترل می‌شود.رهنگام انجام عملیات حکاکی و یا برش، هد پرتو لیزر را روی متریال می‌تاباند و آن قسمت از متریال را ذوب می‌کند.

هد دستگاه لیزر شامل بخش‌های مختلفی است که همگی با هم روی دستگاه قرار می‌گیرند و پرتوی لیزر از طریق آن بر متریال تابیده می‌شود.

روی نوک هد، یک نازل قرار می‌گیرد که با یک رینگ به بدنه‌ی هد بسته شده و زیر خود سرامیکی را نگه داشته است. هد دستگاه لیزر شامل لنز و دو محافظ است که بالا و پایین آن قرار می‌گیرند؛ محافظ پایینی ضخیم‌تر است و بیشتر در معرض آسیب و گرد و غبار است. دو پیچ تنظیم روی بدنه‌ی هد وجود دارد که با آچار آلن تنظیم می‌شوند و برای تنظیم جهت زاویه‌ی تابش پرتو هستند. بالای هد بخش اتصال هد به دستگاه هست که نباید توسط اپراتور یا کاربر دستگاه باز شود. در کناره‌ی هد محل جریان آب و قسمت‌های گاز کمکی هستند.

جلوی هد بخش مدرجی وجود دارد که مربوط به فوکوس است؛ در این بخش یک عدد نشان می‌دهد که بازه‌ی این اعداد روی هد‌های مختلف، متفاوت است و تنظیم کردن آن هم در برخی هدها به صورت دستی است و در برخی از آن‌ها به صورت اتوماتیک.

هدهایی که تنظیم دستی دارند برای کسانی مناسب هستند که برش‌های ثابتی می‌زنند و زیاد نیاز به تغییر دادن درجه را ندارند. در بالای هد لیزر هم بخش اتصال آن به دستگاه لیزر است.

تیوب لیزر

یکی از قطعات یدکی لیزر CO2  است که در دستگاه لیزر بسیارپرکاربرد است. این قطعه از دستگاه لیزر به دو جنس شیشه ای و فلزی در بازار موجود می باشد . معمولا کاربران و افرادی که دستگاه لیزر دارند از تیوب شیشه ای در دستگاه خود استفاده می کنند به دلیل اینکه قیمت تیوب شیشه ای بسیار ارزان تر و به صرفه تر نسبت به تیوب فلزی می باشند.

قطعات یدکی لیزر CO2 ، تیوب لیزر

معمولا داخل این نوع تیوب لیزر­ها  مخلوطی از گازهای دی اکسید کربن، هلیوم، نیتروژن، هیدروژن و زنون می باشند.انرژی الکتریکی از طریق پاور فرستاده می شود.این انرژی الکتری که فرستاده شده باعث تخلیه ی مستقیم گاز های موجود می شود و این امر باعث میشود که یک پرتوی لیزر فتونی ایجاد شود.این پرتوی لیزر ایجاد شده از ابتدا تا انتهای تیوب دستگاه لیزر شما را اشغال می کند . این اشعه یا پرتوی لیزر مادون قرمز یا اشعه ی نامرِئی اما بسیار قدرتمند را می توانیم در زمینه ی حکاکی و برش به وسیله ی دستگاه لیزر استفاده کنیم.

نازل لیزر

قطعات یدکی لیزر CO2 ، نازل

درفرآیند برش لیزری، نازل لیزر بیشترین ساییدگی را متحمل می­ شود و همچنین یکی از مهم ترین قسمت های برش لیزری است. در پایین سر لیزر قرار دارد و نزدیکترین نقطه به قطعه کار است. لیزر متمرکز و جریان هوا با فشاربالا از طریق نازل ساطع می شود، بنابراین نقش کلیدی در فرآیند برش دارد.

عملکرد نازل های لیزر

  • ازطریق شکل داخلی نازل سر لیزر، جهت جریان هوا و فشار هوای جریان هوا برای حفظ فشار بین قطعه کار و نازل تنظیم می شود
  • ازپاشیدن مواد ذوب قطعه کار به داخل سر لیزر جلوگیری می­ کند و در نتیجه از لنز داخلی سر لیزر محافظت می­ کند.

 

برای خرید قطعات یدکی لیزر CO2، می توانید به سایت شرکت اپتیک پرداز مراجعه نمائید و یا اینجا کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه شرکت اپتیک پرداز تهیه و تنظیم گردیده است . استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع می باشد.

 

 

darvishzadeh.vahid99
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *