سورس تک مد یا چند مد ؛ تفاوت ها و کاربردها

تفاوت و کاربرد سورس فایبر تک مد و چند مد

سورس های فایبر تک مد (SMF: Single Mode Fiber ) و سورس های چند مد (MMF: Multi Mode Fiber) به طور گسترده در کاربردهای مختلف استفاده می شوند، اما هنوز تفاوت بین این سورس ها برای کاربران ناشناخته است. تک مد بودن یا چند مد بودن سورس های لیزری وابسته به نوع فایبر مورد استفاده در آنهاست. در این مقاله به بررسی فایبرهای سینگل مد و مولتی مد خواهیم پرداخت.

 

فایبر نوری تک مد و چند مد

فایبر تک مد امکان انتشار یک مد را در یک زمان معین فراهم می کند در حالی که فایبر چند مد در یک زمان معین چندین مد را منتشر می کند. در سورس های لیزری، تفاوت بین این دو فایبر نوری عمدتاً در قطر هسته آنهاست و مواردی از قبیل پوشش رنگ کابل، بودجه و کاربرد مورد نظر شما در انتخاب این فایبرها موثر خواهد بود.

 

فیبر تک مد و فیبر چند مد

 

قطر هسته تک مد و چند مد

قطر هسته فایبر تک مد بسیار کوچکتر از فایبر چند مد است. در سورس های لیزری قطر هسته فایبر سینگل مد معمولا تا 20 میکرومتر و چند مد معمولاً تا 50 میکرومتر است که همین بالا بودن قطر هسته فایبر توانایی “جذب نور” بالاتری به آن می دهد و ایجاد اتصال و اسپلایس را در آن راحت تر می کند. با وجود تفاوت در قطر هسته این دو فایبر، قطر روکش هر دو 125 میکرومتر است.

اتلاف و تضعیف فایبر مولتی مد به دلیل قطر هسته بزرگتر، بیشتر از فایبر سینگل مد است. هسته فایبر سینگل مد بسیار باریک است، بنابراین نوری که از این فایبر نوری عبور می‌کند، دچار بازتاب های متعدد نمی شود که همین موضوع تضعیف نور را به حداقل می‌رساند که یک نکته مثبت به شمار می آید.

 

فایبر تک مد و چند مد

 

روکش رنگی تک مد و چند مد

معمولا در کاربردهای غیرنظامی و سورس ها، روکش بیرونی کابل فایبر تک مد زرد رنگ و کابل فایبر چند مد نارنجی یا آبی می باشد و یکی از راه های تشخیص آسان برای سینگل مد یا مولتی مد بودن سورس فایبر، رنگ کابل دلیوری آن می باشد.

 

قیمت فایبر تک مد و چند مد

المان های اپتیکی تک مد گران‌تر هستند، و هزینه‌های نیروی کار برای چند مد به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است. در نتیجه سورس های سینگل مد معمولا کمی گران تر از سورس های مولتی مد هستند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با تفاوت های این فایبرها ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

 

 

سورس فایبر تک مد بهتر است یا چند مد ؟

پاسخ: همانطور که گفتیم سورس فایبر تک مد و چند مد هر کدام مزایای خاص خود را دارند. چنین چیزی وجود ندارد که فایبرهای نوری سینگل مد بهتر از فایبرهای مولتی مد باشند و بستگی به کاربرد مورد نظر شما دارد.

 کدام را باید انتخاب کنیم؟

پیشنهاد می کنیم که در انتخاب تک مد بودن یا چند مد بودن سورس خود، ابتدا کاربرد مد نظر خود را تعیین کنید. مثلا برای جوشکاری، سورس مولتی مد و برای برشکاری و حکاکی سینگل مد کارآمد تر است. چرا که در جوشکاری نیاز به ذوب شدن سطح بیشتری از ماده می باشد و سورس مولتی مد، با توجه به خروجی چندمدی آن، توانایی این کار را دارد.

 GW معتقد است که به طور کلی قطر هسته فایبر نوری سینگل مد نازک تر، چگالی انرژی متوسط بالاتر (متمرکزتر) و کیفیت پرتو آن بهتر از فایبر مولتی مد است. در همه کاربردها من جمله برشکاری، جوشکاری و حکاکی بسته به اینکه ضخامت ورق مورد نظر شما کم باشد یا زیاد، باید از سورس تک مد یا چند مد استفاده کنید. سورس های سینگل مد برای ورق های نازک و سورس های مولتی مد برای ورق های ضخیم تر مناسب ترند.

 

شرکت اپتیک پرداز، نمایندگی رسمی GW، اقدام به فروش انواع سورس هاس لیزری تک مد و مولتی مد، بسته به نیاز شما کرده است. جهت مشاوره و خرید سورس های لیزری با ما در ارتباط باشید.

این مقاله در بخش تحقیق و پژوهش شرکت اپتیک پرداز گردآوری شده است و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

یاسمن وحیدی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *