تنظیم پرتو لیزر

تنظیم پرتو لیزر

مهمترین موضوع در مورد درست کارکردن دستگاه لیزر شما این است که تنظیم پرتو لیزر به درستی انجام شده باشد. روشی که در اینجا قصد بیان آن را داریم تنها روش موجود نمی­ باشد اما این روش تا کنون عالی عمل کرده و از حداقل ابزار استفاده می­کندتا تنظیم پرتو لیزر به درستی انجام شود.

مقدمات اولیه کار:

تنظیم پرتو لیزر به صورت مرحله­ ای انجام می­شود. این مراحل به طور خاص به ترتیبی هستند که تنظیم کلی به درستی انجام شود. پیش از شروع مراحل تنظیم پرتو لیزر، باید ازدرستی تیوب لیزر وعمل تحریک اطمینان حاصل کرد و همچنین آینه ­ها تمیز و بدون آسیب باشند، لنز تمیز و در شرایط خوبی باشد. اگر تنظیم پرتو لیزر به درستی انجام شود، ماشین تا حد پتانسیل کار خواهد کرد.

مواد:

  • نوارماسک (عرض ۲اینچ): این نواردارای محتوای پلاستیک کم در سطح جلویی است و چسبندگی کمتری در قسمت پشت داردکه باعث می شود لیزر راحت­تر بتواند اثری روی نوار بگذارد و چسب ضعیف به طور دائم به براکت ها نمی چسبد و به راحتی قابل جابجایی است.
  • ماژیک قرمز
  • قیچی
  • پیچ­ گوشتی سر فیلیپس.
  • آینه برای چک کردن آینه های لیزر.
  • لاک ناخن انگشتی، برای “قفل کردن” پیچ ها در موقعیت خود پس از انجام تراز استفاده می شود.
  • الکل،برای تمیز کردن.
  • پیچ­گوشتی سر تخت کوچک، برای جدا کردن مهره نگهدارنده لنز.
  • چاقو برای برش و علامت گذاری.
  • عینک محافظ چشم.

آینه ها با توجه به فاصله آنها از لوله لیزر به عنوان اول، دوم و سوم نامگذاری می شوند. آینه اول به لوله لیزر نزدیکتر است. آینه سوم مستقیما بالای لنز کانونی قرار دارد.

 

 

مسیر پرتوهای نور در یک لیزر کربن دی اکسید مطابق شکل زیر است و همانطور که پیداست پرتو نور در مسیر سه بعدی حرکت می­کند.به این ترتیب تنظیم پرتو لیزر رعایت شده است.

 

تنظیم پرتو لیزر
تنظیم پرتو لیزر
  • مطمئن شوید که لوله لیزر به درستی نصب شده است. به تنظیم پرتو لیزر دقت کنید لوله لیزر باید طوری قرار گیرد که پرتو لیزر از آن خارج شده و به آینه اول اشاره کند. حدود۱ اینچ بین انتهای تیوب لیزر و براکت آینه فاصله بگذارید.
  • همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید یک چسب نواری را دو سه بار برش دهید و روی هم به گونه ای بچسبانید که وسط آن چسبنده نباشد.این کار جهت کثیف نشدن آینه ­ها و آسیب ندیدن آن انجام می شود و شعله آتش اشعه لیزر co2 به آینه ها آسیب نمی زند.

  • هد لیرز را به منتهی الیه سمت راست بالا انتقال دهیدو یک پالس برنید تا یک نقطه در داخل کاغذ هدف همانند شکل زیر ایجاد می شود. اگر کاغذ هدف زیاد سوخت چند لایه نوار چسب دیگر به آن اضافه کنید. این­کار را در چهار گوشه میز انجام دهید.

اثر پرتوها مانند شکل بالا نشان می دهدکه آینه­ های ما تنظیم می­باشد. و هر چهار پالس در چهارگوشه میز دستگاه لیزر co2 برروی هم منطبق می­باشند. شکل پایین عدم این تطابق را نشان می­دهد و در این حالت آینه­ ها نیازمند تنظیم می­باشد.

 

 

 

درواقع به طور دقیق­تر ما با دو موضوع مختلف مواجه هستیم یکی precision هست که به معنای اینست که هر بار پرتو در جای قبلی برخورد کند و دیگری به معنای accuracy است که پرتو تا چه میزان به مرکز آینه برخود می­کند.باید به تنظیم پرتو لیزر اهمیت بدهیم تا دستگاه لیزر ما به درستی کار خود را انجام دهد..

 

بنابراین همانطور که در شکل بالا میبینید تطابق چهار نقطه پالس بر روی کاغذ هدف از اهمیت زیادی برخوردار است . اگر چهار نقطه پالس بر روی هم منطبق بودند ولی در مرکز دایره آینه قرار نداشتند. نشان می­دهد که آینه­ ها تنظیم هستند ولی تیوپ لیزر مناسب نصب نشده است و باید بر روی تیوپ و محل قرارگیری آن تمرکز کنید تا تنظیم پرتو لیزر به درستی انجام شود.

 

  • اصول تنظیم آینه لیزر

هر سه آینه در دستگاه برش لیزر co2 بسیار شبیه هم می باشند و تنظیم آنها مشابه هم می باشد.تنظیم پرتو لیزر با استفاده از آینه انجام می شود. آینه در وسط نگهدارنده توسط یک حلقه ضامن دار نگهداشته شده ­است. سه پیچ تنظیم کننده در سه گوشه آینه وجود دارد، هر سه پیچ گره قفلی نیز دارد که به فریم محکم شده­ است، اینها مانع از حرکت پیچ به دور خود هنگام حرکت محورهای لیزر می شود. دو پیچ بلند نیز با فنر دور آن جهت محکم نگه داشتن آینه در شکل دیده می شود.

 

زمانی که شما زاویه آینه را تنظیم می­کنید در اصل بر روی نقطه برخورد اشعه لیزر به آینه بعدی اثر می­گذارید. چسباندن کاغذ هدف برروی آینه بعدی تغییر نقطه برخورد اشعه را هنگام تنظیم آینه نشان خواهد داد. هنگام تنظیم باید دقت داشت که آینه کاغذ هدف بیشترین فاصله را از آینه ه­ایی که تنظیم می­کنیم داشته باشد زیرا هرچه فاصله بیشتر باشد تنظیم دقیقتر خواهد شد.

اگر شما پیچ تنظیم بالایی را نصف دور در جهت ساعتگرد بچرخانید خواهید دید که موقعیت نقطه برخورد پرتو چند میلی متر پایین تر از نقطه برخورد قبلی خواهد بود و اگر در جهت پاد ساعت گرد بچرخانید نقطه برخورد چند میلی متر بالاتر خواهد رفت در این صورت تنظیم پرتو لیزر بهم میریزد. پیچ تنظیم سمت چپی نیز همانگونه رفتار خواهد کرد، اما پرتو لیزر را به سمت چپ و راست جابجا می­کند. شل کردن مهره سفت کننده قبل از تنظیم و سفت کردن آن بعد از اتمام تنظیم پرتو لیزر فراموش نشود.

دانستن اینکه چقدر هر پیچ تنظیم را بچرخانید کلید تنظیم آینه دستگاه لیزر co2 دست شماست، هرچقدر تمرین کنید برایتان آسان تر خواهد شد بدین صورت با تمرین بیشترچگونگی تنظیم پرتو لیزر راحتر بدست می آید. اگر نقطه برخورد اشعه به اندازه کافی جابجا نشد و اینکه درجهت خلاف حرکت کرد تنها می­توانید دوباره تلاش کنید. اضافه­ کردن نوار چسب به کاغذ هدف را هنگام سوختن آن فراموش نکنید.

سه آینه در دستگاه لیزر co2 وجود دارد که هر سه نیازمند تنظیم هستند .تنظیم پرتو لیزر به تنظیم هر 3 آینه بستگی دارد تا به درستی انجام شود. تنظیم هر کدام بر روی آینه بعدی اثرگذار خواهد بود. تغییر در آینه ۱ بر محل برخورد اشعه روی آینه های ۲ و ۳ را باعث خواهد شد.

تیوپ به آینه ۱

کاغذ هدف را بر روی آینه ۱ بچسبانید. زمانی که شما یک پالس می­زنید، باید منجر به یک نقطه اثر سوخته در وسط آینه ۱ بر روی کاغذ هدف بشود. نقطه اثر باید یک نقطه دایروی منظم باشد.

 

  • اگر نقطه اثر وسط آینه نباشد به دلیل اینکه تنظیم پرتو لیزر بهم میریزد  باید ارتفاع تیوپ را دستکاری کرد. می­توانید با تنظیم ارتفاع تیوپ و تغییر در مسیر پرتو لیزر به آینه شماره یک تنظیم نهایی را انجام دهید تا تنظیم پرتو لیزر به درستی انجام شود. تیوپ لیزر توسط دو بست نگه داشته شده است، که این بستها قابل تنظیم هستند و می توان برای تنظیم تیوپ لیزر از آنها استفاده نمود. دو پیچ در کنار هر بست وجود دارد، زمانی که این پیچها شل می­شوند، بستها آزاد می­شوند و قابلیت حرکت به طرفین پیدا می­کنند. بالا بردن بست عقبی باعث پایین آمدن پرتو لیزر خواهد شد. همچنین با جابجا کردن بست به سمت چپ پرتو لیزر و متعاقبا نقطه اثر پالس به سمت راست حرکت خواهد کرد.

برای تنظیم پرتو لیزر در وسط آینه شماره ۳، کاغذ هدف را جلوی سوراخ آینه شماره ۳ بچسبانید و هد لیزر را به گوشه راست پایین (دورترین فاصله آینه شماره ۳ از تیوپ) منتقل کنید زیرا که در این فاصله تغییرات خیلی محسوس خواهد بود. تنظیم زاویه تیوپ را تا زمانی که نقطه اثر پالس دقیقا در وسط بیافتد، ادامه دهید.

آینه ۱ به آینه ۲

آینه ۲ در سمت چپ دستگاه لیزر قرار دارد و بر روی محور به سمت بالا و پایین حرکت می­کند. کاغذ هدف را بروی آینه شماره ۲ بچسبانید. هد لیزر را در جهت y  به ابتدا و نزدیکترین فاصله از آینه ۱ ببرید، اکنون یک پالس بزنید تا نقطه اثر بر روی کاغذ هدف ایجاد شود،محل نقطه اثر را ثبت کنید.

  • هد لیزر آینه ۲ را در جهت y به پایین بیاورید تا بیشترین فاصله را از آینه ۱ داشته باشد. دوباره پالس بزنید، هر دو نقطه اثر باید در یک نقطه مشابه باشند که نشان دهنده تنظیم بودن دستگاه است. پیچ تنظیم آینه ۱ را همان طور که قبلا آموزش داده شد بچرخانید تا هر دو نقطه اثر در بالا و پایین محور y بر هم منطبق باشند. توجه داشته باشید که نیازی نیست حتما محل انطباق دو نقطه اثر بر روی آینه ۲ حتما در وسط باشد. اضافه کردن نوار چسب به کاغذ هدف را فراموش نکنید.

آینه ۲ به آینه ۳

تنظیم آینه دو به سه دقیقا همانند تنظیم آینه یک به دو هست فقط کمی از لحاظ دسترسی راحت تر است در کل تنظیم آینه برای تنظیم پرتو لیزر انجام میشود. جلوی سوراخ آینه ۳ کاغذ هدف رو بچسبانید. هد لیزر را در جهت x به آینه شمار دو کاملا نزدیک کنید در حالی هد در جهت y در وسط قرار دارد. اکنون یک پالس بزنید و نقطه اثر لیزر را ثبت کنید.

  • اکنون هد لیزر را در جهت x به منتهی الیه سمت راست ببرید به طوری که آینه شماره ۳ دورترین فاصله را از آینه شماره ۲ داشته باشد. آینه شماره ۲ را آنقدر تنظیم کنید تا نقطه اثر پالس لیزر در دو حالت نزدیکترین و دورترین فاصله آینه ها از یکدیگر بر هم منطبق شوند. دوباره متذکر می شویم که اهمیت تطابق نقطه اثر ها بر روی یکدیگر مهتر از وسط آینه شماره ۳ خوردن پالسهای لیزر می­باشد.
  • اکنون این عمل را در چهار گوشه میز کار دستگاه لیزر co2 باید انجام دهید و نقطه اثرهای منطبق بر هم را بدست آورید. اگر نقطه اثر انطباق داشت یعنی آینه ها تنظیم می باشد. آنگاه شما می توانید به مرحله تنظیم عمودی بروید.

 

تنظیم عمودی

مرحله نهایی تنظیم آینه دستگاه لیزر برای تنظیم پرتو لیزر، اطمینان از برخورد عمودی اشعه لیزر به سطح متریال (mdf یا پلکسی گلس و…) می­باشد. که منجر به یک برش با کیفیت و دقیق خواهد شد. در اینجا نیز تنظیم بسیار شبیه به مراحل قبل می باشد فقط بجای کاغذ هدف از یک متریال شفاف نظیر پلکسی گلس و یا چوب استفاده خواهد شد.

همانطور که در شکل زیر میبینید فاصله کانونی هد از متریال را تنظیم می کنیم سپس یک پالس می زنیم. تا نقطه اثر بر روی چوب یا ام دی اف ایجاد شود.محور z را به اندازه ۱۰۰ میلی­متر تغییر دهید. و دوباره یک پالس بزنید این نقطه اثر، بسیار بزرگتر از نقطه اثر قبلی خواهد شد. اگر نقطه اثر پالس دومی هم مرکز با اولی بود اشعه لیزر عمود هست. در غیر این صورت با پیچ های تنظیم آینه شماره ۳ باید زاویه تنظیم پرتو لیزر انجام شود. و در نهایت باید نقطه اثرهای مختلف در ارتفاع های مختلف باهم هم مرکز باشند.

 

برای اطلاع از تعمییر و راه اندازی لیرز co2 به این مقاله  مراجه فرمایید.

برای اطلاعات بیشتر به  این لینک مراجعه کنید.

 

sara.ghashghaei2020
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • کارخانه 27 فروردین 1401 / 11:19

    سلام. عالی بود و کاربردی

  • عارفه 26 تیر 1401 / 16:15

    سلام برای تنظیمات الاین دستگاه به همه مناطق سرویس دهی دارید یا فقط تهران را پوشش میدهید؟

    • hamid 26 تیر 1401 / 16:18

      سلام. بله. به تمامی نقاط ایران سرویس داریم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *