درایور استپر موتور

درایور استپر موتور

درایور  استپر موتور چیست؟ درایور یا کنترل کننده یک دستگاه الکترونیکی است که بین میکروکنترلر، منبع تغذیه و موتور کار می­کند.وظیفه میکروکنترلرها تعیین سرعت و جهت موتور است اما به دلیل محدودیت در تغذیه خروجی(جریان و ولتاژ) بطور مستقیم نمی توانند آن را هدایت کنند. از طرفی درایور موتور این قابلیت را دارد که جریان را در ولتاژ مورد نظر فراهم کند اما نمی­تواند سرعت چرخش موتور را تعیین کند. بنابراین برای حرکت مناسب یک موتور هم به میکروکنترلر و هم به درایور نیاز داریم.

درایور استپر موتور

از ویژگی های یک درایور خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای کنترل جریان باشد.
  • دارای بازه ولتاژ وسیعی برای کاربرد و پروژه های مختلف باشد.
  • دارای جریان خروجی قابل کنترل باشد و بتواند موتور با توان های مختلف را راه اندازی کند و همچنین از یک موتور قدرت های مختلفی بگیرد.
  • دارای ورودی های ساده برای اتصال به میکروکنترلر، پی ال سی و مدارات دیگر باشد.
  • سرعت پالس ورودی و تبدیل آن به سیگنالهای ولتاژ و جریان در محدوده موتورهای موجود در بازار و یا بالاتر از آنها باشد.
  • دارای حجم کوچک باشد تا در پروژهایی که از چند درایور برای کنترل استفاده می شود جعبه کنترل دستگاه را بیش از حد حجیم نکند.

نقش درایور استپر موتور

درایور استپر موتور صنعتی قرار است با فرمان هایی که از کنترلر می­گیرد، فرمان های قدرت را برای موتور بسازد تا موتور طبق آن فرمان های قدرت حرکت کند .برای بعضی از مشخصات استپر موتور از جمله ولتاژ، جریان و مقدار پله ها نیاز است که درایور تنظیم شود اما برای حرکت استپرموتور نیاز است که از طریق کنترلر این فرمان داده شود. این کنترلر می­تواند یک PLC باشد و یا فرمانی باشد که از یک برد کامپیوتری یا از یک میکروکنترلر می آید .

فرمان این که چه مقدار پالس باید حرکت کند، کنترلر این مقدار پالس را تحویل درایور میدهد مثلا در 1 ثانیه 100 پالس میفرستد و با این 100 پالس به درایور میگوید که موتور را بر اساس تنظیماتی که روی درایور انجام شده چه مقدار حرکت دهد. بنابراین شما برای راه اندازی یک پروژه استپ موتور علاوه بر موتور نیاز به درایور متناسب و کنترلر متناسب با حرکتتان دارید.

درایور یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم و کنترل دور الکترو موتورها بکار می­روند. درایورها می توانند دور موتور را از صفر تا چند برابر دور نامی موتور بطور پیوسته تغییر دهند. تنظیم دور موتور باعث صرفه جویی در انرژی، منعطف کردن روند کاری و همچنین باعث کاهش جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه می شود بطوریکه این جریان از جریان نامی موتور کمتر است.

درایور استپ موتور DM542E 

درایور استپ موتور DM542E یک درایور کاملا دیجیتال است که با الگوریتم کنترل پیشرفته DSP  و براساس آخرین تکنولوژی کنترل حرکت توسط شرکت LEADSHINE ساخته شده است.

این درایور قادر به راه اندازی استپر موتورهای 2 فاز و 4 فاز به صورت نرم و روان بدون پرش هنگام روشن شدن و با حداقل نویز و حرارت نسبت به سایر درایورهای آنالوگ است.

هنگام کار کردن موتور مشکلاتی بوجود می آید مشکلاتی نظیر حرارت بالا در موتورهای با اندوکتانس کوچک،گشتاور کم در سرعت های بالا در موتورهای با اندوکتانس بالا، عملکرد ضعیف در ولتاژ پایین و حرارت بالا در ولتاژ بالا که درایور DM542 همه این مشکلات را برطرف می سازد.

ولتاژ کاری این درایور 20 الی 50 ولت DC می باشد و جریان پیک آن 4.2 آمپر است  تعداد میکرو استپ ها قابل تنظیم به 16 مدل میکرو استپ است 400 تا 25600 تنظیمات مربوط به این میکرو استپر و جریان خروجی آن توسط DIP سوئیچ ها انجام می شود.

این درایور انتخاب مناسب وایده آلی برای کاربردهای ساده و کنترل مستقیم استپر موتورهای نما 17 (NEMA17) و نما 23(NEMA23) و نما 24(NEMA24) است.

مشخصات فنی درایور استپ موتور DM542E 

کدهای درایورهای لید شاین (LEAD SHINE) بیانگر چیست؟ 

دو حرف اول از سمت چپ بیانگر سری ساخت محصول است که این محصول سری DM است.

عدد اول از سمت چپ را اگر در 10 ضرب کنیم حداکثر ولتاژ ورودی درایور را مشخص میکند.(حداکثر ولتاژ ورودی این درایور 50 ولت است)

دو عدد بعدی را بر 10 تقسیم میکنیم تا حداکثر جریان خروجی درایو مشخص شود.(حداکثر جریان این درایور 4.2 آمپر است).

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

برای خرید این محصول کلیک کنید.

darvishzadeh.vahid99
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *